Fortællingen
Du kan starte dit slam, som enhver anden god historie:
“En dag på biblioteket, kom jeg til at låne en fantasy-bog. Den hed “Guide til den perfekte mand.” Den begyndte sådan her…”
“Så står man der på stranden. Kigger rundt. Og ser at alle andre har en top på. Hvad sker der for det?”
“Det startede egentlig med noget vi prøvet så mange gange før. Vi skulle i sommerhus Men så på vejen skulle søster tisse. Og far tanke. Og mor købe cola. Og så besluttede jeg mig for, at jeg skulle være årsagen til ,at vi stoppede næste gang.”
Fortællingens kronologi får publikum til, at følge interesseret med og gætte på hvad der så sker i historien. Det er selvfølgelig bedst hvis din historie har en form for overraskelse, et twist – eller er en slags eksemplificering af, hvad man ikke skal gøre – eller netop bør overveje at gøre. Eller måske en fortælling som er løgn, fordi man ville ønske, at det var sådan det var sket.
Situationen
En beskrivelse af en situation, er en form for sproglig “in medieas res”; en direkte indføring i handlingen.
Det kan være et hyl fra Kongesletten.
Det være en beskrivelse af det køkken man stod i, da den skæbnesvangre samtale fandt sted.
Det kan fars udtryk i ansigtet, da man kom hjem med sine karakterer.
Situationen tænder for den indre biograf hos publikum og får dem til at leve sig med i den situation som udspiller sig. Og man kan udnytte situationen til at blive en anden rolle, se det fra en anden persons synspunkt. Som veganeren. Politikeren. Klimaaktivisten. Forælderen. Læreren. Så hvis du vil bruge en situation som udgangspunkt, så giv den gas med dine beskrivelser.