skip to Main Content

...lidt om indhold og emner

I forhold til indhold og emne, så er det vigtigste, at du fortæller fra netop dit bjerg. Brug dine holdninger og dine følelser, fortæl om knallerten eller kærligheden, om pizzaer eller politikere - men gør det på din måde. Der er ingen grænser - og dermed heller ikke noget som er forkert; og dog. I Poetry Slam siger vi nej tak til Hate Speech - men derudover, så kan du bare give den los. Vi glæder os til at høre din historie.

Fortællingen

Du kan starte dit slam, som enhver anden god historie:

“En dag på biblioteket, kom jeg til at låne en fantasy-bog. Den hed “Guide til den perfekte mand.” Den begyndte sådan her…”

“Så står man der på stranden. Kigger rundt. Og ser at alle andre har en top på. Hvad sker der for det?”

“Det startede egentlig med noget vi prøvet så mange gange før. Vi skulle i sommerhus Men så på vejen skulle søster tisse. Og far tanke. Og mor købe cola. Og så besluttede jeg mig for, at jeg skulle være årsagen til ,at vi stoppede næste gang.”

Fortællingens kronologi får publikum til, at følge interesseret med og gætte på hvad der så sker i historien. Det er selvfølgelig bedst hvis din historie har en form for overraskelse, et twist – eller er en slags eksemplificering af, hvad man ikke skal gøre – eller netop bør overveje at gøre. Eller måske en fortælling som er løgn, fordi man ville ønske, at det var sådan det var sket.

Situationen

En beskrivelse af en situation, er en form for sproglig “in medieas res”; en direkte indføring i handlingen.

Det kan være et hyl fra Kongesletten.

Det være en beskrivelse af det køkken man stod i, da den skæbnesvangre samtale fandt sted.

Det kan fars udtryk i ansigtet, da man kom hjem med sine karakterer.

Situationen tænder for den indre biograf hos publikum og får dem til at leve sig med i den situation som udspiller sig. Og man kan udnytte situationen til at blive en anden rolle, se det fra en anden persons synspunkt. Som veganeren. Politikeren. Klimaaktivisten. Forælderen. Læreren. Så hvis du vil bruge en situation som udgangspunkt, så giv den gas med dine beskrivelser.

Se eksempler på Poetry Slams som indeholder fortællinger eller situationer herunder:

Röskva Linnet: Forvent da noget mere
Fortællinger & situationer, Holdninger & kritik
Mark Jensen-Skovgaard: Tæl til 10
Fortællinger & situationer, Holdninger & kritik, Magt & Penge
Emilia Haubro Hvam: Narcissistisk hovmod
Fortællinger & situationer, Magt & Penge
Emilia Haubro Hvam: Stille nu
Fortællinger & situationer, Kærlighed & relationer
Jacob Hallgren: Gracias a la vida
Døden & livet, Fortællinger & situationer
Kim Linnet: Jordbær
Fortællinger & situationer, Holdninger & kritik
Kim Linnet: Når jeg bliver gammel
Døden & livet, Fortællinger & situationer
Kristian Lange: Min barndoms drøm
Fortællinger & situationer, Humor & provokation
Kristine Victoria Madsen: Forelskelse
Fortællinger & situationer, Kærlighed & relationer
Kaare Olsen: Okay fri mand
Fortællinger & situationer, Kærlighed & relationer
Martin Anker Jensen: Salsaslammer
Fortællinger & situationer, Sprogleg & eksperimenter
Martin Anker Jensen: Tak for tårerne
Fortællinger & situationer, Kærlighed & relationer
Mathilda Printzlau-Paulsen: Afghanistan
Døden & livet, Fortællinger & situationer, Kærlighed & relationer
Mathilda Printzlau-Paulsen: Man
Fortællinger & situationer, Kærlighed & relationer
Pippaluk Kevser: Smertens top 10
Fortællinger & situationer, Sprogleg & eksperimenter
Titken Toft: Jeg er en kæmpe nørd
Fortællinger & situationer, Humor & provokation
Titken Toft: Mine meningsløse sætninger
Fortællinger & situationer, Sprogleg & eksperimenter
David Rousing: Jeg skal dø
Døden & livet, Fortællinger & situationer, Humor & provokation
Emil Nygaard: Østers
Fortællinger & situationer, Sprogleg & eksperimenter
Emil Nygaard: Vildskab
Fortællinger & situationer, Sprogleg & eksperimenter
Emil Nygaard: Da jeg var barn
Døden & livet, Fortællinger & situationer, Humor & provokation
Emil Nygaard: Instagram
Fortællinger & situationer, Humor & provokation
Back To Top